Samenwerken met de gemeente Haarlem
Help!

Nieuwe hoge masten stadion Haarlem

Hans Spruit

Nieuwe hoge masten stadion Haarlem

Gestart door Hans Spruit 124 dagen geleden Reacties (8)

Er zijn onlangs 4 hoge masten geplaatst op het voetbalveld bij het voormalig Haarlem station. Er hangt veel apparatuur aan.

Deze locatie is onderdeel van de Orionzone, waar binnenkort nieuwe woningen gebouwd gaan worden.

We hebben hierover de volgende vragen:

- Wie is de eigenaar van die masten; wordt een plek voor apparatuur aan zo'n mast verhuurd aan KPN of andere partijen?

- Hoe werkt het met vergunningen op dit vlak. Is er vergunning nodig en op basis waarvan wordt deze verstrekt? Worden dit soort veranderingen ter inzage gelegd en kan de burger hierop reageren?

- Om wat voor apparatuur gaat het?

- Is er gekeken naar gezondheidsrisico's ?

- Als er gebouwd gaat worden, heeft de exploitant van de apparatuur 'rechten' op plaatsen van de apparatuur op/ in de buurt van deze locatie?

Namens de wijkraad van Sinnevelt, Hans Spruit

Reacties

• Hans Spruit
        Hans Spruit 113 dagen geleden

Na 11 dagen nog geen antwoord. Is er een redelijke termijn waarop vragen beantwoord dienen te worden?

Er zijn vragen gekomen van bewoners. Het plan is om een artikel te plaatsen in de komende wijkkrant. Het zou daarom handig zijn om bijv. via Pleio wat achtergrond informatie te geven. Of tenminste de naam van een persoon die de vragen kan beantwoorden.

• Judith Leegwater
          Judith Leegwater 110 dagen geleden

Beste Hans,

Hans Vriend heeft op 21 mei bij de afdeling JOS (Jeugd Onderwijs Sport) informatie opgevraagd. Ik neem bij afwezigheid van Hans wel even contact op met de betreffende collega. Voor zover ik kan nagaan hebben wij nog geen antwoord ontvangen. Wellicht duurt het even voordat het e.e.a. is uitgezocht.

Groet, Judith

• Judith Leegwater
            Judith Leegwater 110 dagen geleden

Excuses, nog diezelfde dag heeft de afd. JOS geantwoord. De masten worden verhuurd door de afdeling Vastgoed. Ik neem contact op met de betreffende collega van deze afdeling.

• Judith Leegwater
              Judith Leegwater 74 dagen geleden

Hans, ik heb zojuist vanuit de afdeling Vastgoed een toezegging ontvangen dat de vragen voor beantwoording in behandeling worden genomen. Ik probeer zo spoedig mogelijk er hier op terug te komen.

Groet, Judith

• Judith Leegwater
                Judith Leegwater 64 dagen geleden

Tussenbericht: vandaag ontving ik bericht uit de afdeling Vastgoed dat de vragen waarschijnlijk in de aankomende week beantwoord zullen worden.

• Judith Leegwater
                  Judith Leegwater 50 dagen geleden

Hans, goedemorgen,

Het volgende kan ik terug koppelen met betrekking tot jouw vragen:

Op het terrein van de voormalige HFC Haarlem hebben de afgelopen periode een aantal wijzigen plaatsgevonden. Zo is het voormalige stadionveld een kwartslag gedraaid om ruimte te maken voor een Huisartsenpraktijk, de noodlokalen van Het Schoter en in de toekomst een tijdelijke sporthal. Wellicht dat door deze werkzaamheden de hoge masten meer opgevallen zijn dan voorheen. Want de masten waar u op doelt zijn de oude lichtmasten van de stadion verlichting van HFC Haarlem. Deze masten staan hier al uit de tijd dat HFC Haarlem er nog voetbalde. Bij de gedeeltelijke ontmanteling van het stadion een aantal jaar geleden zijn de armaturen verwijderd, maar de masten zijn blijven staan. De masten zijn in eigendom en worden onderhouden door/van gemeente (en SRO). In deze masten zit inderdaad zendapparatuur van verschillende mobiele aanbieders. In 1 mast zijn antennes van T-Mobile opgehangen, aan de voet staat een apparatuurkast. Voorts zijn er nog 2 masten waarbij er apparatuur van Vodafone is geïnstalleerd. De gemeente heeft hiervoor een huurovereenkomst met partijen gesloten.

De installaties zijn vergunningsvrij. Zie ook www.antennebureau.nl.  Dit zou niet het geval zijn als een Provider ( KPN, Vodafone, T-Mobile) zelf een mast zou willen plaatsen welke hoger is dan 5 meter. Dan is een vergunning verplicht. Nu betreft het een bestaand bouwsel waar al in 1e instantie een vergunning voor is aangevraagd waarin telecomapparatuur wordt geplaatst. Zie ook www.antennebureau.nl.  De apparatuur betreft 3G en 4G techniek. De Providers hebben de licenties gekocht van de overheid om op deze frequenties diensten aan te bieden aan de consument. Hierover is ook meer informatie te vinden op www.antennebureau.nl. De overheid stelt, op advies van de gezondheidsraad, normen aan stralingsniveaus. Dit wordt steekproefgewijs gecontroleerd. Zie wederom www.antennebureau.nl

Vriendelijke groet,

Judith 

• Hans Spruit
                    Hans Spruit 37 dagen geleden

Dank je Judith voor je uitgebreide antwoord.

Wat er t.z.t gaat gebeuren a.g.v. de nieuwbouw Orionzone zien we tegen die tijd wel weer.

Wat mij  betreft kan deze dialoog afgesloten worden.

mvg, Hans Spruit

• Judith Leegwater
                      Judith Leegwater 36 dagen geleden

Prima, Hans en graag gedaan. Ik archiveer deze discussie.

Groet, Judith

Deze discussie is gesloten.

Deze discussie is gesloten. Er kunnen geen reacties meer geplaatst worden.